Met de campervan naar de Grotten van Han

Mijn vriendin en ik zijn beiden in de fleur van ons leven - 24 jaar jong - en gegrepen door avontuurlijke vakanties. In een hotel? Nee hoor, dit niet. Wij houden niet van die drukte. Vrijheid, onze eigen planning en elke dag ergens anders avontuur beleven, dat is wat we willen. Een vakantie zoeken is een zoektocht naar iets leuks maar met de gedachte deels bij onze centjes. Omdat we nog maar net werken en centjes opzij willen houden zochten we dus naar een goedkope manier om op vakantie te gaan. En ja hoor, het idee kwam er … met de mobilhome op vakantie!

Toen we de Van zagen waren we overdonderd, wat een luxe en comfort. De uitrusting was zoals de site vermeldt ‘volledig’. Echt aan alles werd gedacht. Dit wordt een lichte valies met enkel stevige wandelschoenen en beddengerief. Na een geweldige en vlotte uitleg hoe alles werkte, konden we vertrekken.

We hadden gezocht naar een goedkope kampeerplaats in de buurt van de Grotten van Han. We vonden met de camper-GPS een gratis kampeerparking in Rochefort nabij Rue du Hableau. Mijn vriendin had wat schrik om te rijden (veel te groot volgens haar) maar eens vertrokken werden we één met de Van en bolden we over de weg. De campervan rijdt uitermate soepel en de nachtmerrie om een velg te verliezen op een trottoir bij het nemen van een scherpe bocht verdween helemaal. De camper-GPS in de Van bracht ons netjes naar Rochefort met nog niet eens een groot verbruik ... en wij content. Daar ‘s nachts aangekomen stelden we vast dat een circus zich had opgesteld op die parking. Alpaca’s, geiten, kippen, zebra’s en zelfs kamelen stonden in een kleine omheining op de parking. We parkeerden de mobilhome zo zodat we vanuit ons bed uitzicht hadden op de beestenboel. Zo wakker worden ’s ochtends vonden we natuurlijk super leuk. Elke dag parkeerden we ons ergens anders met steeds een ander uitzicht. Heerlijk! Een enkele keer hebben we € 7,50 betaald op de mobilhomeparking in Han sur Lesse. Hier hebben we ons aangesloten op de elektriciteit. Eigenlijk was dit niet nodig want de batterij wordt opgeladen via een zonnepaneel op het dak. Er was hier ook de mogelijkheid om grijs water af te laten. En dit zonder vuile handen te hebben. Klepje onder de Van open, grijs water tank leeg, klepje dicht. Al wat makkelijk is.

En plezier dat we hadden

Hoewel er fietsen achteraan mee kunnen op de mobilhome bleven het bij ons bij wandelen. Wandelen in de bossen rond Rochefort deed ons zo een deugd. Heerlijk die roof- en zangvogels en die geur van dennenbomen. Vele mooie wandelpaden die je leiden langs de meest idyllische plekjes en adembenemende uitkijkpunten. Na de stevige wandelingen konden we het niet laten om het echte Rochefort-bier te drinken. Voordat we de Grotten van Han bezochten, hebben we de volledige wandeling van 5,5 km gewandeld in het Wildpark daarrond. We waren verschoten van hoeveel dieren je in het park ziet: wolven, lynxen, uilen, gieren, everzwijnen, herten, beren, etc.. ik verklap het allemaal maar dit was FAN-TAS-TISCH. We bezoeken geregeld andere dierenparken in België maar hier vind je de dieren in hun echte habitat. Echt een aanrader voor jong en oud! De grotten zelf waren ook indrukwekkend. Meer dan 100 meter onder de grond en het af en toe voelen vallen van een waterdruppel op je hoofd is een aangename ervaring. Stalagmieten en stalactieten, zolang de gangen maar niet onder liepen, bleef ons fototoestel vele foto’s van zo diep onder de grond schieten.

’s Avonds gingen we niet op restaurant maar kookten we lekker gezellig in de Van. Samen dicht bij elkaar de groentjes snijden, het vlees bakken de pasta of patatjes koken met op de achtergrond een streepje muziek. Plaats om potten en pannen te zetten, was er voldoende. Na steeds lekker gegeten te hebben hoort natuurlijk … de afwas. De boiler voor warm water is na 15 minuutjes al snel warm. Het overige warm water in de boiler gebruikten we om te douchen. De verwarming de camper werkt prima en in 1…2…3 was het er warm en het blijft er ook lekker lang warm. Slapen deden we ook goed. Omdat we maar met 2 waren hadden we het bed boven ons bij de verhuurders achter gelaten. We hadden zo een zee van ruimte.

Heerlijke maaltijd

Stilletjes aan bereikte de week zijn einde en startten we met de terugkeer noordwaarts. We bezochten onderweg nog het kasteel van Lavaux-Sainte-Anne. Indrukwekkend, zeker de keuken waar je 2 minuten nodig hebt om het volledig te doorkruisen. Een tussenstop in Dinant, de stad van de saxofoon die was uitgevonden door de Belg Adolphe Sax. En ja, alweer een gratis sta parking. We zijn onder de indruk dat er zoveel gratis overnachtingsmogelijkheden zijn voor mobilhomebestuurders. Onze laatste pitstop was in Namen met zicht op de Maas. We dachten hier te shoppen maar de stad bood niet veel anders dan zijn citadel. Eens moe boven van al de citadel zijn trappen en zoveel gestapt te hebben die week hadden we een prachtig uitzicht.

We waren ‘super de super’ content van deze reis en eerste ervaring in een mobilhome. Wat een geweldige vakantie was dit! Wat ons echt van stok bracht was de beweegbaarheid en vrijheid die je hebt bij deze Van. Telkens een ander zicht een andere belevenis en dit in alle luxe waarmee je rond rijdt. Eerlijk gezegd waren we een beetje van mening dat mobilhomes voor een ouder publiek is maar dit is echt niet waar! We zaten lekker gezellig en knus bij elkaar. Onze volgende reis staat al gepland … ‘hop’ naar een rondrit met deze Van in Schotland.