Weekje Noordoost Duitsland in september

Hou je van uitgestrekte velden, mooie kastelen (schloss) en culturele tussendoortjes dan kan de deelstaat Mecklenburg-Vorpommern je wel eens kunnen bekoren.

Na een druk zomerseizoen hadden we behoefte om er nog eens even tussen uit te gaan. Aanvankelijk wilden we naar Slovenië gaan maar de weerkaarten gooiden roet in dit plan. Wat waren we blij dat we een motorhome hadden gehuurd. Na het bekijken van de weersvooruitzichten bleek het noordoosten van Duitsland een mooi alternatief en niet ver af.

Zondagmorgen vertrokken we vanuit de Kempen met mooi weer richting bestemming. Na 7 uur rijden werd het tijd om een camperplaats te zoeken. Aangezien het net een overnachtingsplaats moest zijn, zochten we een gratis camperplaats. Die vonden we in het mooie Vielank. Wat een leuke plaats: mooi grasveldje met aan de overkant een bierbrouwerij waar je ook nog eens voortreffelijk kunt eten. Op 300 m is er een bakker. Internet aanwezig maar eerder zwak.

De volgende morgen vertrokken we richting Ludwigslust. Wat een prachtig “Schloss” was dit. Het is duidelijk; hier in (voormalig Oost-) Duitsland hadden ze plaats genoeg om grote gebouwen neer te poten met daarrond een reusachtig, mooi park waar je naar hartenlust kunt wandelen of fietsen. Het slot heeft ook een enorm groot plein met mooi aangelegde watervallen.

Schloss Ludwigslust

Nadien reden we door naar Schwerin. We zetten ons op de Parkplatz Jägerweg. Deze camperplaats had zicht op het slot van Schwerin en is op 700 m van het centrum en het slot. Je kan gratis gebruik maken van de supernette toiletten naast het parkeerterrein. Rechts van de camperplaats opnieuw een mooi, groot park. Prijs: € 8/24 u.

Schwerin is een gezellige stad met rondom veel meren en weerom een prachtig “schloss”.

Dinsdag haalden we onze fietsen uit en reden een afwisselende tocht door bos en velden van +/- 40 km rond het grote meer. We genoten van de prachtige uitzichten. ’s Avonds pikten we onze dochter op aan het station en reden nog door richting Sternberg en kwamen terecht op Camping Sternberger Seenland. De camping is mooi gelegen aan een groot meer waar je in kan zwemmen of kan roeien. De eerste nacht verbleven we op de camping zelf. We leegden onze tanken, sloegen water in en maakten gebruik van het nette sanitair. Naast de camping is een pizzeria, wat verderop een Aldi en Penny.

De volgende dag deden we rustiger aan en bezochten Sternberg te voet. In de namiddag reden we 10 km verder en volgden we een mooi wandelpad. Terug op de camping plaatsten we ons deze keer niet op de camping maar op de camperplaats voor de camping. Dit is een stuk goedkoper en je kan verder gebruik maken van de voorzieningen van de camping. We wandelden nog rond het meer en genoten van een prachtige zonsondergang.

Camping Sternberger Seenland
Camperplaats Camping Sternberger Seenland

’s Avonds belandden we in een restaurant op het marktplein. Je bestelt er vlees (vooral steaks en schnitsel) per 100 gram. De steaks komen ze vooraf aan tafel tonen en je kiest zelf welk stuk je wenst. Eten in Duitsland is toch wel een pak goedkoper dan in België.

Donderdag huurden we een derde fiets voor de dochter voor € 6 op 500 m van de camping (E-bikes zijn eveneens te huur op de camping). We deden een mooie rondtoer door verschillende dorpjes, grote bossen en uitgestrekte velden. Nadien vertrokken we met bestemming Wismar.

Aangezien we gelezen hadden dat je best voor 11 u op de camperplaats in Wismar moet aankomen om nog een plaatsje te hebben, besloten we te overnachten in Krassow, Caravanstellplatz Urlaub am Schloss. Je staat hier op een rustige, kleine camperplaats in de achtertuin van alweer een “schloss”. Je kan er elektriciteit nemen, water inslaan en de tanken legen voor € 10. Om gebruik te kunnen maken van het sanitaire blok moet je wel voor 16 u aankomen want dan kan je een sleutel vragen. Wij kwamen echter ’s avonds aan, vonden niemand om te betalen.

Krassow, Caravanstellplatz Urlaub am Schloss

’s Morgens beslisten we om met de fiets naars Wismar te gaan. Probleem was dat we met 3 personen waren en maar 2 fietsen hadden. Omdat het ‘maar’ 10 km was besloten we om de dochter achterop te zetten. Achteraf bleek dit een minder goed idee omdat de weg naar Wismar sterk heuvelachtig was. Wismar is een gezellig stadje met veel winkels, restaurants en mooie gevels. Wel erg toeristisch.

Gevels Wismar
Wismar

Marktplein Wismar

In de namiddag reden we terug naar de camperplaats maar bij vertrek gooide een lekke band roet in het eten. We gingen een eind te voet tot aan een garage, daar pompten we de band op en dan kwam het er op aan om zo vlug mogelijk, zo ver mogelijk ter geraken. Vooral leuk omdat er op de andere fiets nog steeds 2 personen zaten …. Gelukkig kwamen we een benzinestation tegen want de band was alweer plat. Opnieuw hetzelfde scenario. We geraakten net op tijd bij onze camper. Daar aangekomen beslisten we om te vertrekken en al een stukje de terugweg naar huis aan te vatten. Aangezien er op de camperplaats nog steeds niemand te bespeuren was, waren we niet in de mogelijkheid om te betalen.

We reden een 100-tal km verder tot in Mölln. Op deze camperplaats nam je een parkingticket van € 8. We gingen lekker eten in een restaurant op wandelafstand.

De volgende dag werd de terugreis aangevat. Enkele hardnekkige files in Duitsland hebben onze reistijd wat verlengd maar tegen de avond zijn we veilig en voldaan thuis aangekomen.

Het was alweer een mooie, ontspannende reis. De batterijtjes zijn weer opgeladen. De mobilhome was zeer comfortabel en was van alle zaken voorzien. Zeker een aanrader voor een volgende reis.